تازه وارد دنیای تولید موسیقی شده اید؟ این مقاله مراحل مختلف ساخت موسیقی را توضیح می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا این فرآیند را در ذهن خود سازماندهی کنید.

توسط  امیر ماهان

ساخت ترک . آلبوم. میکس و مسترینگ 09365270089

نمونه کارها و رزومه (تماس)

 

در دنیای موسیقی سازی امروز، تنها قانون وجود ندارد. هر چیزی را که می خواهید ضبط کنید و از آن به عنوان نمونه استفاده کنید. افکت‌ها را به روش‌هایی که قبلاً تصور نمی‌شد خودکار کنید. ریتم‌ها و ژانرها را با هم ترکیب کنید تا ضرب‌ها و ملودی‌هایی ایجاد کنید که فراتر می‌روند و دسته‌بندی‌های جدیدی از موسیقی را خودشان ایجاد می‌کنند.

با این حال، فقط به این دلیل که شما می توانید هر کاری را در موسیقی انجام دهید به این معنی نیست که باید انجام دهید.

فرقی نمی کند که چه نوع موسیقی می سازید، می خواهید موسیقی خوبی باشد. شما می خواهید دیگران از گوش دادن به آهنگ های شما لذت ببرند، پیام را به وضوح بشنوند و با ضبط بد یا پخش ضعیف حواسشان پرت نشود. مانند یک سرآشپز با آشپزخانه ای پر از مواد اولیه، راه های بی شماری برای چیدن شاهکارتان وجود دارد و به راحتی می توانید آن را به هم بزنید.

هدف این ستون این است که به شما کمک کند روند ساخت موسیقی را از ابتدا تا انتها درک کنید، بنابراین می‌توانید آهنگ‌هایی ایجاد کنید که با استانداردی از کیفیت مطابقت داشته باشند که ما آن را «موسیقی خوب» می‌نامیم، صرف نظر از سبک. با هر مقاله، سعی می‌کنم روش‌های جدیدی را در مورد رویکردتان در ساخت موسیقی به شما ارائه دهم، که می‌توانید هر طور که می‌خواهید به کار ببرید. آنچه مهم است این است که فرآیند و ابزارهایی را که در اختیار دارید درک کنید، بنابراین ساختن یک مسیر با کیفیت که پیام شما را همانطور که در نظر دارید ارائه می دهد آسان تر خواهد بود.

بیایید با تعریف فرآیند تولید موسیقی با تفکیک آن به شش مرحله اساسی شروع کنیم:

  1. ترانه سرایی
  2. سامان دادن
  3. ردیابی
  4. ویرایش
  5. مخلوط کردن
  6. مسترینگ

این‌ها به هیچ‌وجه در سنگ بنا نیستند و کاملاً بر اساس این هستند که من شخصاً دوست دارم در مورد این فرآیند فکر کنم. این تفکیک قرار است به عنوان یک دستورالعمل کلی برای کمک به سازماندهی فرآیند در ذهن ما استفاده شود. بسیاری از اوقات، ما چند مورد از اینها را یکجا انجام می دهیم (مثلاً آهنگسازی و تنظیم، ردیابی و ویرایش و میکس و غیره). اما به طور متوسط، اینها گام‌های کلی برای تولید یک آهنگ هستند - آگاهانه یا غیر آگاهانه - و درک آنچه در هر مرحله انجام می‌شود مفید است تا بتوانیم آن را به درستی اجرا کنیم و بهترین نتایج را بگیریم.

ترانه سرایی

ترانه سرایی

 

وقتی این همه موسیقی امروزی بی کلام است، نوشتن یک آهنگ به چه معناست؟ این یک سوال عالی برای مقاله دیگری است. اما برای اهداف ما، بیایید بگوییم که ترانه سرایی فرآیندی است که ایده های موسیقی را در کنار هم قرار می دهد تا ساختاری بزرگتر از ملودی، هارمونی و ریتم منسجم را تشکیل دهد. این فرآیند طوفان فکری است که منجر به آغاز، میانه و پایان می شود.

یک آهنگ خوب چیست؟ این نیز بسیار قابل بحث است، اما سوالی که من بیشتر حاضرم آن را مطرح کنم. یک آهنگ خوب از نظر محتوا به شنونده و چیزی که به سمت آن کشیده می شود بستگی دارد. کاملا ذهنی است با این حال، یک آهنگ خوب از نظر کاردستی را می‌توان به صورت عینی‌تر شناسایی کرد و معمولاً تمام عناصر ذکر شده در بالا (مثل ملودی، هارمونی، ریتم، آغاز، میانه و پایان) را در خود دارد و به گونه‌ای کنار هم قرار می‌گیرد که به خوبی قابل تشخیص باشد. در حالی که همچنان خلاق و صادق به پیام موسیقی است. وقتی صحبت از اشعار می شود، من دوست دارم به عروض فکر کنم – اینکه چگونه اشعار و موسیقی با هم کار می کنند تا از یکدیگر حمایت کنند. داشتن اشعار خوب از منظر ادبی کافی نیست. آنها همچنین باید زمانی که خواننده آنها را می خواند، موسیقیایی داشته باشند.

یک آهنگ خوب در طول مسیر توسعه می یابد و ما را به مسیری آشنا می برد که پر از شگفتی ها در طول مسیر است تا مطمئن شویم که گوش می دهیم. ملودی (آنچه خواننده می خواند) با هارمونی (آنچه که گیتارها، بیس ها و سینت ها اغلب می نوازند) به گونه ای که برای گوش خوشایند باشد، با استفاده از تکرار به شنونده کمک می کند تا قبل از انتقال به آکورد به پیشرفت آکورد عادت کند. بخش و مجموعه ای متفاوت از پیشرفت های آکورد. یک آهنگ خوب همچنین حس ریتم خوبی دارد و می تواند پای شما را با شیار ضربه بزند، خواه درامر در حال نواختن باشد یا نباشد.

برای بسیاری از افراد، فرآیند آهنگ‌نویسی به فرآیند ردیابی گره خورده است، زیرا آنها با یک حلقه درام شروع می‌کنند و از آنجا می‌سازند، ایده‌های جدید را روی هم ضبط می‌کنند تا زمانی که به یک آهنگ تمام‌شده ختم می‌شوند. یا شاید آنها یک کتابخانه صدا دارند که با یک نمونه یاب مانند Cosmos در آن جستجو می کنند و بلافاصله شروع به ایجاد سازهای جدید برای نوشتن با استفاده از CR8 Sampler می کنند.

حتی اگر این ممکن است روشی متفاوت از خواننده/ترانه‌سرایی باشد که با گیتار و نوت بوک خود می‌نشیند تا یک آهنگ را طراحی کند، نتیجه همچنان باید بر اساس همان دستورالعمل‌ها ارزیابی شود: آیا ملودی و هارمونی آنقدر جذاب است که در ذهن شما بماند. بعد از اتمام آهنگ؟ آیا مسیر در حین توسعه توجه شما را با ایده های جدید حفظ می کند؟ آیا شیار دارد؟

اگر همه جنبه های دیگر تولید را از بین ببریم، اگر مجبور بودید آهنگ را تنها با یک ساز و آواز (یا فقط یک ساز) بنوازید، آهنگ خوبی است؟ در غیر این صورت، بقیه چیزها خیلی مهم نیستند. اما این یکی را از همان ابتدا درست کنید و بقیه به راحتی اجرا خواهند شد.

سامان دادن

ترانه سرایی

 

در میان تمام مراحل تولید موسیقی، شاید تنظیم کمترین درک و غفلت باشد. وقتی آهنگی ضرب آهنگ و ملودی خوبی دارد اما بعد از مدتی بیش از حد تکرار می شود، معمولاً این مشکل تنظیم است. این تنظیم است که یک آهنگ را جذاب می کند.

به عبارت بسیار ساده، تنظیم یک آهنگ به انتخاب سازهایی که در هر بخش می نوازند - نحوه "تنظیم" آنها - و نحوه تنظیم خود بخش ها در جدول زمانی بزرگ تر آهنگ اشاره دارد.

اگر آهنگ و آواز عالی نوشته اید، کافی نیست که آنها را بارها و بارها و پشت سر هم در تکرار اجرا کنید. نیاز به ایجاد نوعی افزایش وجود دارد. به عنوان مثال، بیت اول فقط دارای گیتار و آواز است، بیت دوم باس و درام را اضافه می کند و کر اول ترکیب ها و هارمونی های آوازی را اضافه می کند. این ترتیب سازهای مختلف درون آهنگ است.

و فقط به این دلیل که یک ساز را معرفی کردید به این معنی نیست که باید تمام مدت در آنجا بماند. گاهی اوقات شما فقط می خواهید یک ساز خاص را در حین پیش گروه کر بنوازید، یا آن را در نیمه دوم کر نهایی برای تاثیر اوج به داخل می آورید، یا بخشی را دارید که در نیمه اول فقط در سمت چپ می نوازید. از آیه و سپس در استریو برای نیمه دوم. امکانات بی پایان هستند. آنچه مهم است این است که همه چیز در حرکت باشد. حتی اضافات ظریف می تواند علاقه زیادی به شنونده بیافزاید، خواه متوجه شود یا نه.

همچنین این سوال وجود دارد که چند بخش باید گنجانده شود. من دوست دارم با احساس قضاوت کنم. معمولاً می‌توانید احساس کنید که یک بخش به محدودیت‌های خود رسیده است، یا لازم است چیزی را تغییر دهید تا مردم را علاقه مند نگه دارید. باز هم، آهنگ باید همیشه متحرک باشد، حتی اگر بسیار ظریف باشد. ابزارها باید داخل و خارج شوند، انرژی بسازند، پیچ و خم هایی را در مسیر ایجاد کنند. شما همچنین می توانید در مورد تنظیم در سطح هارمونی و نوع صدای آکوردی که استفاده می کنید صحبت کنید.

هر وقت به تنظیم فکر می‌کنم، ابتدا سعی می‌کنم یکی دو عنصر را که برای آهنگ مهم‌تر هستند و آنچه می‌خواهم شنونده روی آن تمرکز کند، انتخاب کنم. سپس به آهنگ گوش می‌دهم و می‌پرسم: چه کار دیگری می‌توانم در اینجا انجام دهم تا آن را تغییر دهم؟ آیا به چیز دیگری نیاز دارد؟ گاهی اوقات پاسخ درست این است که آن را به حال خود رها کنید. دانستن زمان انجام این کار چیزی است که یک تولید کننده عالی را می سازد.

ردیابی

ترانه سرایی

 

اکنون ما ابزار را وارد می کنیم. از آنجایی که فرآیند ضبط می تواند به چیزهای زیادی اشاره کند، ما این مرحله را "ردیابی" می نامیم و هدف این است که یک اجرای آهنگ را ضبط کنیم.

یک آهنگ در اتر وجود دارد. این فقط مجموعه ای از افکار موسیقی است. چیزی که آن را ملموس می کند، ضبط آن آهنگ در یک مقطع زمانی خاص است. پخش زنده یک آهنگ آن را قابل انتقال می کند، اما ملموس نخواهد بود زیرا آهنگ پس از پایان ناپدید می شود. این ضبط است که آهنگ را در قالبی ضبط می کند که می توان به طور مداوم به دلخواه به آن گوش داد.

ردیابی فرآیند ضبط سازهای مختلفی است که برای اجرای یک آهنگ استفاده می شود. معمولاً یک آهنگ در یک زمان ضبط می شود. هر بار که یک آهنگ جدید ضبط می کنید، تمام آهنگ های دیگری را که ضبط کرده اید نیز می شنوید. این فرآیند ضبط چند آهنگی است.

چرا مهم است که ردیابی را به عنوان یک فرآیند جداگانه از ترانه سرایی در نظر بگیریم؟ زیرا ترانه سرایی نوعی تمرکز متفاوت از اجراست. وقتی در حال نوشتن هستید، می‌خواهید ذهنتان برای ایجاد انواع ارتباط و ارتباط جدید آزاد باشد، بنابراین بدون هیچ ویرایشی آزمایش می‌کنید. با این حال، هنگام اجرای یک آهنگ - با این حال، برای آیندگان - باید از ذهن خود برای تمرکز به روشی بسیار متفاوت استفاده کنید. باید روی بازی به موقع و با احساس درست تمرکز کنید.

اگرچه گزینه‌های ویرایش بسیاری برای رفع اشتباهات و کمک به اجرا دارید، محدودیتی برای کارهایی که می‌توانید انجام دهید در حالی که هنوز طبیعی به نظر می‌رسد وجود دارد، و هیچ چیز بهتر از داشتن یک عملکرد برتر در ابتدا نیست. اگر سعی کنید نوشتن و اجرا را در یک فرآیند ترکیب کنید، معمولاً هر دو آسیب می بینند. برای به حداکثر رساندن تأثیر آهنگ خود، بهتر است روی هر یک به طور جداگانه تمرکز کنید.

وقتی رکورد را فشار می دهید، عملکرد زندگی خود را ارائه دهید و به هیچ چیز دیگری فکر نکنید. هر زمان.

همچنین ممکن است هنگام ردیابی خلاقانه الهام بگیرید و بخواهید از برخی افکت‌ها در زمان واقعی استفاده کنید، مانند Vocal Bender ، Waves Tune Real-Time و OVox . اگر روی پاپ یا هیپ هاپ کار می کنید، این FX می تواند به خصوص vibey باشد. نحوه ضبط آهنگ دیوید و لوسیل را به صورت زنده از طریق افزونه ها بررسی کنید:

 

ویرایش

ترانه سرایی

 

امکانات ویرایش دیجیتال، گرفتن یک عملکرد عالی را آسانتر از همیشه کرده است. اما بهتر است از این ابزارها به عنوان یک بک گراند استفاده کنید، نه به عنوان یک راه حل. و هنگامی که زمان انجام برخی ویرایش ها فرا می رسد، به چند دلیل باید این مرحله را به عنوان یک مرحله جداگانه در نظر بگیرید.

اول، شما نمی خواهید در هنگام نوشتن یا ضبط در حال ویرایش باشید. به طور جداگانه روی آن مراحل تمرکز کنید و تمام توجه خود را به آنها معطوف کنید تا هر بار که برای اصلاح چیزی توقف می کنید، روحیه خود را از دست ندهید. ویرایش را به مرحله بعدی بسپارید.

دوم، شما نمی‌خواهید با ویرایش زیاده‌روی کنید، در غیر این صورت آهنگ شما خیلی «خرده‌شده» و بدون احساس به نظر می‌رسد. با فکر کردن به ویرایش به صورت ثانویه، به جای صرف دو برابر (یا بیشتر) تلاش برای ویرایش یک چیز قابل باور با هم، تلاش بیشتری برای ارائه یک اجرای خوب و گرفتن آنچه که به صورت زنده نیاز دارید انجام خواهید داد.

اگر به توصیه های گام به گام در مورد تمیز کردن، ویرایش و صیقل دادن آهنگ های صوتی خود نیاز دارید، این آموزش ویدیویی را بررسی کنید.

هنگامی که زمان ویرایش فرا رسید، این قسمت را به عنوان یک منطقه "به هیچ آسیبی نرسانید" در نظر بگیرید. اگر خوب به نظر می رسد، پس نیازی به ویرایش ندارد. از این مرحله برای حرکت در قسمت هایی که به موقع نیستند استفاده کنید، زیر و بم هایی را که کاملاً در آن قرار ندارند تنظیم کنید، یا با محو کردن ابتدا و انتهای هر قسمت، آهنگ ها را با محو کردن شروع کنید تا به آرامی وارد و خارج شود. هدف این مرحله این است که اجرا به بهترین شکل ممکن پخش شود، نه بیشتر.

اگر می‌پرسید که آیا آهنگ شما آماده میکس شدن است، چه توسط شما یا یک مهندس دیگر، این دستورالعمل در مورد « چگونه محصول خود را برای میکس آماده کنید » می‌تواند برای خواندن بسیار مفید باشد.

مخلوط کردن

ترانه سرایی

 

برای بسیاری، لذت واقعی از اینجا شروع می شود. شما آهنگ خود را نوشته اید، قطعات را ضبط کرده اید، و اکنون وقت آن است که بنشینید، استراحت کنید و این آهنگ را به یک شاهکار تبدیل کنید. دانستن نحوه ترکیب کردن به خوبی یک هنر است که سالها یادگیری و تمرین را می طلبد. اما این هیچ کس را از انجام آن باز نمی دارد، و شما باید با خیال راحت وارد آن شوید و شروع به کاوش در احتمالات کنید.

میکس فرآیند ترکیب تمام سازهایی است که ضبط کرده‌اید در یک میکس استریو 2 آهنگی (چپ-راست یا فراگیر اگر این مورد شماست). یک ترکیب خوب به شما امکان می دهد تمام سازها را واضح و با جزئیات بشنوید. عمق و حرکت خواهد داشت. صدای خوبی خواهد داشت و از نیت موسیقی پشتیبانی می کند.

میکس برای خودش دنیایی است و بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند فقط روی این جنبه از فرآیند ساخت موسیقی تمرکز کنند. من دوست دارم به عنوان رهبر ارکستری فکر کنم که در آن شما باید دقیقاً تصمیم بگیرید که همه چیز چگونه به صدا درآید: کدام سازها بلندتر از سایر سازها هستند، کجا در طیف استریو قرار می گیرند، کدام یک از جلو به صدا در می آیند و کدام سازها. به نظر می رسد که چه افکت هایی و چه زمانی استفاده خواهند شد.

تعداد تصمیماتی که در طول فرآیند میکس گرفته می شود به هزاران عدد می رسد و میکس نهایی تأثیر زیادی بر نحوه تفسیر آهنگ شما دارد. یک میکس خوب به مردم کمک می کند که از آهنگ شما به خاطر نبوغی که هست قدردانی کنند.

میکس موضوعی است که به فضای بسیار بیشتری نسبت به آنچه در اینجا داریم نیاز دارد، اما یک شروع خوب این مجموعه ویدیویی است که در آن می توانید یاد بگیرید که چگونه میکس با افزونه ها را شروع کنید . اگر کاملاً مبتدی هستید و هنوز با افکت‌های مختلف مورد استفاده در میکس آشنا نیستید، Sound Basics - یک مجموعه ویدیویی برای شروع کار را بررسی کنید.

در مقاله‌های آینده بیشتر به میکس کردن خواهیم پرداخت، اما حتی اولین مرحله تنظیم صدای تمام آهنگ‌ها به گونه‌ای که به خوبی ترکیب شوند، بخشی از فرآیند میکس است. از آنجا شروع کنید و هرچه بیشتر در مورد نحوه درست میکس کردن بیاموزید، کنترل بیشتری بر نحوه پخش آهنگ نهایی خود خواهید داشت.

تسلط

ترانه سرایی

 

مسترینگ به طور سنتی به عنوان مرحله خودش تلقی می شود. اما برای بسیاری از تولیدکنندگان اتاق خواب، به سادگی به آخرین بخش از مرحله اختلاط تبدیل شده است. برای بسیاری از شما که این را می خوانید احتمالاً دومی است، اما هنوز هم مفید است که بدانید چگونه به وجود آمده است.

هنگام ضبط یک آلبوم، هنرمندان گاهی از استودیوها، تهیه کنندگان و مهندسان مختلف برای آهنگ های مختلف استفاده می کنند. نتیجه این است که هر آهنگ به صورت صوتی صدای خاص خود را خواهد داشت. مسترینگ فرآیندی است که همه آن آهنگ‌ها را منسجم و بخشی از یک آلبوم می‌کند. یک مهندس مسترینگ خوب گوش ها و تجهیزات بی عیب و نقصی دارد و هر نقص جزئی در میکس را که ممکن است مهندس میکس به دلیل صدای اتاقش از دست داده باشد را اصلاح می کند. او همچنین سطح تمام آهنگ‌ها را بالا می‌برد تا «داغ» (بلند) و حتی از نظر صدا باشند. با قرار دادن هر آهنگ در ابزار مسترینگ یکسان و تنظیم به همان سطح، باعث می‌شود صدای آنها شبیه به همان آلبوم باشد.

از آنجایی که بسیاری از نوازندگان و تهیه‌کنندگان اتاق خواب آهنگ‌ها را بدون هیچ‌گونه قصدی برای ترکیب آن‌ها در یک آلبوم طولانی‌تر ضبط می‌کنند، نقش مهندس مسترینگ کاهش می‌یابد زیرا نیازی به ایجاد یک مجموعه از آهنگ‌ها منسجم نیست. سپس این عملکرد برای درست کردن صدای ترکیب نهایی خلاصه می شود - به این معنی که صدا را همانطور که در سیستم های پخش مختلف در نظر گرفته شده است ترجمه می کند - و سطح را به همان اندازه که هنرمند می خواهد بالا می برد.

بنابراین، مگر اینکه بودجه ای برای یک مهندس مسترینگ جداگانه وجود داشته باشد، بسیاری از افراد ترجیح می دهند به مهندس میکس خود اجازه دهند این قسمت آخر را انجام دهد، یا اگر موسیقی خود را میکس می کنند، خودشان این کار را انجام دهند.

مانند هر چیز دیگری، یک حرفه ای همیشه کار را به بهترین شکل انجام می دهد. اما می‌توانید با زنجیره‌ای خوب از افزونه‌ها و از پیش تنظیم‌های مناسب آن را «جعل کنید». اگر در مستر کردن کاملاً تازه کار هستید، این آموزش را در مورد نحوه تسلط بر آهنگ های خود تنها با پنج افزونه بررسی کنید .

ترانه سرایی

 

CODA

من از یک پیشینه خواننده/ترانه سرای سنتی تر می آیم و تمایل دارم به تولید موسیقی از این طریق فکر کنم. بسیاری از تولیدکنندگان الکترونیک، دی جی ها و هنرمندان هیپ هاپ احتمالاً رویکردی متفاوت خواهند داشت، اما مفاهیمی که در اینجا در مورد آنها صحبت می کنیم عمدتاً جهانی هستند. فرقی نمی کند چه سبکی از موسیقی بسازید، باز هم مسائل اساسی در ایجاد صدای خوب آن موسیقی وجود دارد. و مهم نیست که اهداف شما چیست، همه ما می توانیم موافق باشیم که می خواهیم موسیقی ما خوب به نظر برسد.

فقط دو راه برای بهتر شدن در ساخت موسیقی می شناسم: یادگیری و انجام دادن. چه نواختن یک ساز یا یادگیری نحوه میکس و تولید، دانش بی نهایت وجود دارد و هیچ بهانه ای برای غوطه ور نشدن آن وجود ندارد. اما برای یادگیری کافی نیست. شما باید چیزهایی را که یاد می گیرید تمرین کنید. بدون هیچ قصدی موسیقی بسازید. ضبط را فشار دهید و ببینید چه چیزی بیرون می آید. سپس سعی کنید صدای خوبی داشته باشید. با انجام مکرر این کار، تکنیک خود را تقویت خواهید کرد و می توانید هر زمان که پیامی دارید که می خواهید به آن منتقل کنید، به طور موثر عمل کنید.

تولید موسیقی به سادگی فرآیند ساخت موسیقی است. هرچه با این فرآیند راحت‌تر باشید، ساختن موسیقی و ایجاد صدای خوب برای شما آسان‌تر خواهد بود.

از کجا به اینجا؟

خوب، بستگی به این دارد که شما به چه چیزی علاقه دارید یاد بگیرید! ما تعدادی دوره تولید عمیق را ارائه می دهیم که در طیف وسیعی از ژانرها و موضوعات تخصصی هستند، بنابراین نگاهی به آن بیندازید و ببینید چه مهارت های جدیدی را می خواهید توسعه دهید!

دوره های ضروری صوتی امواج

دوره های ضروری صوتی امواج

ورود/ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
کد یکبار رمز خود را وارد کنید

رمز عبور خود را وارد نمایید
کد یکبار رمز خود را وارد کنید
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
لطفا کد یکبار رمز ارسال شده به ایمیل یا موبایل خود را وارد کنید
شما قبلا وارد شده اید